20-ОПП. Що це і з чим це їсти
Перш за все слід відзначити, що нормативне поле, яке визначає обов’язок подання ф. 20-ОПП, далеко не є чітким.
Розпливчасті визначення в Податковому кодексі та в підзаконних актах, неоднозначні роз’яснення податкових органів дають грунт лише для хвилювань бухгалтерам та керівникам юридичних осіб, підприємцям.
Саме тому в цій статті намагатимемось (наскільки це можливо) розставити крапки над «і».
Загальне коло питань, які вимагають відповіді, є:
__________________________________________________________________
1) про що йдеться в повідомленні за ф. 20-ОПП?
2) на кого розповсюджується вимога подання ф. 20-ОПП?
3) коли потрібно подавати ф. 20-ОПП?
4) куди слід подавати ф. 20-ОПП?
5) яка передбачена відповідальність за порушення порядку подання ф. 20-ОПП?
__________________________________________________________________
Наші відповіді наступні:
1) Згідно п. 8.2 Порядку обліку платників податків і зборів №979 від 22.12.2010р. (зареєстрованого в Мін’юсті 30.12.2010р. за № 1439/18734, далі – Порядок), платник податків зобов’язаний інформувати податковий орган про:
«Об’єкт оподаткування. Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі – об’єкти оподаткування), є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Такі об’єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу України.»
Якщо узагальнити вище смутновикладене до вигляду, доступного для загального розуміння, то можна сказати, що ф. 20-ОПП стосується інформування податкового органу про власні «дохідні об’єкти». Наприклад: інформувати потрібно про відкритий новий магазин або виробничий підрозділ. Такі «дохідні об’єкти» повинні володіти як матеріальною формою, так і мати зв’язок з діями, наприклад – отриманням доходу.
Саме так це розуміють і ДПС, – в рекомендованому довіднику типів об’єктів оподаткування є різноманітні типи об’єктів, про які податківці хотіли б отримати інформацію від платників податків.
Згідно вказаного переліку, «дохідними об’єктами» в розумінні податкових органів є як магазини, склади, автобуси з автобусними станціями, контейнери, так і крематорії та кладовища, а також стриптиз-бари та митниці.
Таким чином, ф. 20-ОПП мала б (за розумінням податківців) відображати фотографію поточного стану активів платника податків: як власні, так і орендовані (отримані в користування) основні засоби та їх складові (будівлі, споруди, земельні ділянки транспорт тощо) призначені для використання в господарській діяльності.
Проте, слід кинути сюди свою ложку дьогтю. Адже на відміну від вимог податківців, Податковий кодекс вимагає інформувати не щодо всього і вся, а лише щодо об’єктів оподаткування (майна та дій), визначених згідно відповідного розділу Податкового кодексу.
З цього випливає, що податківці, перш ніж визначати довідник об’єктів оподаткування, мали б дати відповідь на запитання – в яких розділах Податкового кодексу йдеться про майно та дії, які могли б визначатись об’єктами оподаткування. На нашу думку, – ідеально це:
– транспортні засоби (оскільки є збір за першу реєстрацію транспортного засобу);
– земельні ділянки (оскільки є плата за землю).
Вважаємо, що такий підхід визначення об’єктів оподаткування слід використовувати при оскарженні штрафних санкцій, накладених на суб’єктів господарювання за «порушення» порядку подання Ф.20- ОПП.
__________________________________________________________________
2) Подання ф. 20-ОПП розповсюджується на всіх платників податків, – юридичних осіб (резидентів та нерезидентів), їх відокремлені підрозділи та постійні представництва нерезидентів, а також самозайнятих осіб (п. 1.5. Порядку).
Це значить, що не тільки юридичні особи, їх відокремлені підрозділи, але й підприємці та самозайняті особи – такі як адвокати, нотаріуси тощо мають обов’язок подання ф. 20-ОПП;
__________________________________________________________________
3) Ф. 20-ОПП подається в двох випадках:
3.1. на протязі 10 робочих днів після його реєстрації, створення чи відкриття (п. 8.4. Порядку).
Це значить, що інформуванню здійснюється не щодо будь-яких об’єктів, а лише щодо тих, що:
(а) можуть бути зареєстрованими за платником податків – наприклад, автомобіль (реєстрація ДАІ), земельна ділянка – після реєстрації прав власності тощо або
(б) можуть бути створені платником податків – наприклад, побудова будівлі, споруди (як-то створення радіо передавальної (трансляційної) вишки тощо) та ін. або
(в) можуть бути створені платником податків – наприклад, відкриття закладу торгівлі, громадського харчування, послуг, виробничого цеху чи будь-якого іншого відокремленого підрозділу тощо.
3.2. Ф. 20-ОПП слід подати також у випадку зміни відомостей про об’єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження або стану об’єкта оподаткування (п. 8.5 Порядку). Граничного терміну (строку) подання інформації щодо цього випадку не встановлено.
__________________________________________________________________
4) Ф. 20-ОПП подається до органу державної податкової служби за місцезнаходженням такого об’єкта (п. 8.4. Порядку).
Це значить, що:
(а) якщо об’єкт оподаткування знаходиться в іншому територіально-адміністративному районі, ніж сам платник податків, то перед поданням ф. 20-ОПП платнику податку слід стати на облік до органу податкової служи, в компетенції якої є відповідний територіально-адміністративний район за місцезнаходженням об’єкту оподаткування.
__________________________________________________________________
5) Податковий кодекс України містить наступну норму, що визначає відповідальність за неналежне подання Ф. 20-ОПП:
«Стаття 117. Порушення встановленого порядку взяття на облік
(реєстрації) в органах державної
податкової служби
117.1. Неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному органі державної податкової служби, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, –
тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 170 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, – 510 гривень».
Це значить, що:
(а) відповідальність передбачена не тільки за неподання ф.20-ОПП, але й за подання з помилками, або не в повному обсязі;
(б) відповідальність передбачена за порушення строків, передбачених Кодексом (нагадаємо, що строки подання 20-ОПП передбачені не Кодексом, а порядком, що визначає високу імовірність щодо оскарження застосованої відповідальності);
(в) відповідальність – не передбачена до посадових осіб суб’єкта господарювання;
(г) слід мати на увазі, що згідно з Підрозділом 10. ПКУ є певні звільнення для відповідальності:
«7. Штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.»
А також:
« 6. Не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток підприємств та платників податків, що перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за наслідками діяльності у другому – четвертому календарних кварталах 2011 року.»
__________________________________________________________________
Завантажити (переглянути) Документи:
Довідник об’єктів оподаткування
Порядок обліку платників податків і зборів
Роман Задорожній,
Генеральний директор Універсальної
правночо-фінансової аутсорсингової компанії “ВІКТОРІЯ”
Якщо Вам цікава фахова, неупереджена бізнес-інформація, приєднуйтесь до нас в fb